Místní referendum
VYSOKORYCHLOSTNÍ TRAŤ PŘES K.Ú. TROSKOTOVICE – REFERENDUM
Základní informace o projektu
Stát připravuje novou železniční trať mezi Unkovicemi a Hrušovany nad Jevišovkou, která má propojit plánovanou vysokorychlostní trať Modřice–Rakvice se stávající tratí Břeclav–Znojmo. Tato novostavba je součástí širšího projektu železničního spojení Brno–Znojmo a byla schválena Ministerstvem dopravy v roce 2023.
Momentálně se připravuje územně-technická studie, která řeší konkrétní vedení trati a zohledňuje připomínky obcí. Výstavba by mohla začít nejdříve v roce 2032. Stavba zatím není zanesena v Zásadách územního rozvoje Jihomoravského kraje (tzv. „krajském územním plánu“).
Součástí návrhu je i vybudování nového přestupního terminálu v Pohořelicích. Odtud by se cestující dostali vlakem do Brna asi za 10 minut. Z Troskotovic by nadále jezdil autobus přímo k terminálu. Cesta z Troskotovic do Brna či zpět by tak trvala přibližně 30 minut.
Původní varianta A (oranžová na mapě) vedla blízko Troskotovic a Litobratřic a obě obce ji odmítly. Proto byla připravena varianta B (červená na mapě), která je vedená dál od obcí.

Dvě varianty vedení trati (oranžovou variantu považuje městys za nepřípustnou, toto jsme prezentovali i kraji)
Postoj vedení městyse
Zastupitelstvo městyse se na základě protestu části občanů vyjádřilo negativně k oběma variantám a zároveň podalo ve spolupráci s občany množství připomínek (celé stanovisko naleznete na webu městyse). Protože ale chceme znát názor všech občanů, rozhodli jsme se vyhlásit referendum.
Referendum proběhne současně s volbami do Poslanecké sněmovny 3. – 4. října 2025.
Otázka v referendu bude znít:
Souhlasíte s navrhovaným projektem vysokorychlostní železniční trati Unkovice (VRT) – Hrušovany nad Jevišovkou (Nový Dvůr) a vedením trasy přes katastrální území Troskotovice?
Možné odpovědi: ANO – NE.

Vizualizace trati u Dolního troskotovického rybníka
Shrnutí výhod a nevýhod vysokorychlostní železniční tratě dle dostupných informací:
Možné výhody
- Rychlejší doprava: Zkrácení cestovní doby do Brna na cca 30 minut (autobus + vlak) zlepší dostupnost pracovních příležitostí, škol a služeb ve městě [Ministerstvo dopravy ČR, 2025].
- Rozvoj regionu: Zvýšení dopravní kapacity a rychlosti spojení napomůže rozvoji celého regionu [Česká společnost pro vysokorychlostní železnice, 2025; Ekolist.cz, 2025].
- Ekonomické přínosy: Výstavba a provoz trati zahrnují tvorbu pracovních míst a podporu podnikání v regionu [Ministerstvo dopravy ČR, 2025].
- Životní prostředí: Snížení závislosti na automobilové dopravě přispěje ke zlepšení životního prostředí v širším měřítku [Ekolist.cz, 2025].
Možné nevýhody a rizika
- Zásah do krajiny: Trať bude oplocená a může fragmentovat krajinu, což znesnadní zemědělské využití pozemků a pravděpodobně negativně ovlivní místní přírodu [Česká televize, 2019; Ekolist.cz, 2025].
- Přesedání: V Troskotovicích nebude vybudována vlaková zastávka, což znamená nutnost přestupu na autobus, a tím mírnou nepohodlnost dopravy [Oficiální web městyse Troskotovice, 2025].
- Hluk: Zvýšení hlukové zátěže v blízkosti trati může zhoršit kvalitu života obyvatel [Česká televize, 2019].
- Soukromé pozemky: Výstavba se dotkne některých pozemků a může omezit jejich využití [Ministerstvo dopravy ČR, 2025].
(Některé dopady lze částečně zmírnit, např. protihlukovými stěnami nebo přechody pro zvěř.)